استفاده از سونوگرافی امیدی برای یک درمان جدید برای دیابت

17 مه 2019- سازمان بهداشت جهانی دیابت نوع 2 را در بین شایعترین علل مرگ در جهان قرار داده است. درمان های جاری می توانند به بدن کمک کنند تا از انسولین در مراحل مختلف بیماری استفاده کند، اما این درمانها علاوه بر گران بودن، بیماران را بسوی استفاده ی مادام العمر از رژیم های دارویی و عوارض جانبی سوق می دهند. به لطف تکنولوژی اولتراسوند در درمان جدید، یک جایگزین امیدوار کننده برای تغییر مدیریت دیابت نوع 2 در مراحل اولیه معرفی شد.

یک گروه از محققان دانشگاه جورج واشنگتن در واشنگتن دی سی، از درمان فراصوت(Ultrasound therapy) برای تحریک انتشار انسولین از موش استفاده کردند. محققان بعد از قرار گرفتن پانکراس در معرض پالس های اولتراسونیک، افزایش قابل توجهی در سطح انسولین خون موش مشاهده نمودند.

این تیم یافته های خود را در 177مین جلسه ی انجمن آکوستیک آمریکا که از 13 تا 17 مه در Galt House در لوئیزویل، کنتاکی برگزار شد، ارائه کرد.

تانیا سینگ، نویسنده ی این مقاله گفت: کار ما یک گام مهم در تحریک بافت غدد درون ریز است.

در حالی که سونوگرافی بطور سنتی به عنوان یک ابزار تشخیصی برای مثال در طی حاملگی استفاده می شود، پیشرفت های علمی در این زمینه باعث شده است که از آن برای درمان سنگ کلیه تا بیماری پارکینسون استفاده گردد.اما این اولین بار است که از سونوگرافی به عنوان راهی برای درمان دیابت استفاده شده است.

با افزایش قند خون، سلول های اختصاصی در پانکراس به نام سلول های بتا، تولید انسولین را برای مقابله با سطوح بالاتر از حد انتظار قند، افزایش می دهند. در اوایل بیماری، سلول های بتا مجبور به فعالیت بیش از حد هستند که ممکن است سبب تجمع انسولین درون آنها شود.برای جلوگیری تاثیر تجمع انسولین در داخل سلولهای بتا و مرگ سلول های بتا و در نتیجه وخیم شدن بیماری، برخی از داروهای دیابت می توانند به سلول های بتا برای آزاد کردن انسولین کمک کنند. دکتر سینگ و گروهش امیدوارند با استفاده از سونوگرافی، بدون عوارض جانبی داروها، بتوانند این کار را تقلید کنند.

نمونه های خونی گرفته شده از موش ها پس از دریافت درمان اولتراسونیک، افزایش قابل توجهی را در سطح انسولین نشان دادند.بررسی بیشتر برای تشخیص هر گونه آسیب به لوزالمعده و یا ارگانهای اطراف آن توسط اولتراسوند، نشانه ای از آسیب را نشان نداد.

دکتر Singh گفت: لوزالمعده دارای تعدادی نقش دیگر علاوه بر تولید انسولین، از جمله انتشار هورمونهای آنتاگونیست و آنزیم های گوارشی است. ما قصد داریم که در آینده تاثیر اولتراسوند تراپی را بر این هورمونها و آنزیمها بررسی کنیم.

در حالی که محققان میزان انسولین را در خون موشها بوسیله ی اولتراسوند درمانی افزایش دادند، اما کاهش مورد انتظار را در غلظت قند خون مشاهده نکردند. این چیزی است که سینگ امیدوار است به زودی بررسی کند. او همچنین امیدوار است مطالعات خود را به حیوانات بزرگتر گسترش دهد و یک روز وسیله ای را بسازد که بتواند بصورت بی سیم بر غلظت قند خون نظارت کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-05-ultrasound-trigger-insulin-mice-diabetes.html